23 January 2012

~kata-kata indah~

Berjalanlah dengan penuh harapan walaupun hidup ini tak selalu bahagia,
sedekahlah satu senyuman walau di hatimu tak mampu lagi bertahan,
belajarlah memaafkan walau dirimu terluka,
berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran,
hiduplah dalam Iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah pada Allah walau DIA tak kelihatan...
Bukti kasihNYA,kita wujud didunia pinjaman ini,
ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah 
Tuhan menguji setiap hambaNYA yang mengakui keimanan kepadaNYA...
Jangan terlalu banyak berkhayal untuk jadi yang terbaik kerana hidup tak semudah itu,
perihal kehidupan sebagai cermin dalam menilai sebuah pengabdian yang hakiki lagi abadi..
Moga lelahmu dihargai Ilahi walau dicemuh insani...


Dalam kita melangkah...
terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat,
hingga kita terduduk dan menangis,
dan renungilah dalam diri kerana...
mungkin air mata itu hadir kerana..
DIA mahu menjahit sejadah iman yang kian terkoyak 
lantaran ada langkah-langkah yang tersasar,
semoga tabah dan tetapkan iman..
Biarlah kita keseorangan,tanpa berteman..
Biarlah malam,tanpa sinar rembulan..
Biarlah tidur,tanpa dihiasi mimpi indah..
Tapi,
Jangan biarkan hatimu sunyi,tanpa sepotong ayat,
Ayat suci Al-Quran...


Demi Allah Yang Maha Esa,
Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMU..
menitis air mata tatkala merindu,
menitis air mata tatkala merasakan semakin menjauh,
tetapi janji Allah tetap segar dan mekar tanpa pengkhianatan..
kerana ku tetap yakini,
Allah menyatakan :
"Wajiblah cintaKu kepada orang-orang yang berkasih sayang kepadaKu"
(Asy-Syahid Hassan al-Banna)





terima kasih sudi baca :)

16 January 2012

..AIR MATA WANITA..


suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya. "Ibu, kenapa ibu menangis?" Ibu menjawab, "Sebab ibu adalah perempuan nak," "Saya xmengerti ibu," kata si anak. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak,kau memang xakan mengerti...."

Kemudian,si anak bertanya kepada ayahnya, "Ayah,kenapa ibu menangis?" "Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas." sang ayah menjawab. "Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan."

Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus tertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?" Dalam mimpinya ia merasa seolah mendengar jawapannya :

"SaatKu ciptakan wanita, aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya,agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya,walaupun bahu itu juga harus tetap nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur."

"Ku berikan kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerapkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar."

"Ku berikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan,pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa."

"Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih,walau sakit,walau penat,tanpa berkeluh kesah."

"Ku berikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam keadaan dan situasi apapun.Walau acap kali anak2nya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya."

"Ku berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tidak terkoyak."

"Ku berikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah suami yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar,saling melengkapi dan saling menyayangi."

"Dan akhirnya,ku berikan air mata agar dapat mencurahkan perasaaanya. Inilah yang khusus buat wanita,agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Air mata bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata itu adalah "air mata kehidupan."

note : bersyukurlah dilahirkan sebagai wanita....

terima kasih sudi baca :)

12 January 2012

old school

old school = sek.keb seri muda. #nkgtaujugak

mlm ni cm besa rutin sorg kakak yg ada adik sek rendah,kena jd cikgu smntra.
subjek mlm ni sains,
adik buat2,da 1 part dia xtau,adik pn tnya:

adik : kak,jenis burung 'keep the same' dak?
aku : keep the same?????? #blur
adik : ha la,keep the same.
aku : apadia?? keep the same? #dengar,tp wat2 xdengar sbb xphm n xtau,
adik : yala....bopa kali nk ulang ni. #amboi,da pndai sgt wt sendri la.

dlm otak aku,keep da same tu tetapkn sama.lbih kurg cm2 la.cm korg pkir skrg.
tp apa kaitan ngn jenis burung plak. xtau tp ego xmau tnya.

adik : xtau ka kept the same. 'pemboleh ubah dimalarkan' la.
aku : huh.mana la kak tau,org bkn blajaq english dlu. #mukaego
adik : oo,org dulu2 mmg xbljaq dlm bi ka ayah? oo lupa skrg zman moden. #ceh,perli aku ke apa adik ni.
ayah : blajaq....keep the same. #ayah pon sama naik,perli aku jugak.sedih btoi,huu

pas2 ayah asyk sebut je 'keep the same' smbil gelak2..hurmmm,
bru tau,hebat btol dak2 zmn skrg. aku yg blaja bi skrg ni pon xtau term baru2 ni..hahaha

p/s : xtau kena tnya,jgn wat2 yakin tau,kang dri sendiri yg malu..hahaha
terima kasih sudi baca :)